Yin jóga pro lepší spánek

Yin jóga pro lepší spánek
Věc, kterou na zimě opravdu nemám ráda, jsou rána. Studená, mrazivá a temná rána, kdy to poslední, co bych chtěla udělat, je vylézt zpod teplé peřiny. V zimě, kdy se celá příroda na chvíli zastaví a odpočívá, bychom i my měli zpomalit a načerpat energii. Proto je důležitý spánek – nezáleží ani tolik na délce, jako spíš na kvalitě. Když jdeme o víkendu spát pozdě po půlnoci, celou noc se převalujeme a spíme až do oběda … většinou nám to na energii nepřidá. Dobrým pomocníkem před spaním může být jóga – určitě ale volte méně dynamický typ jógy, která protáhne vaše tělo, uvolní ho a zklidní. V článku vám ukážu pár pozic, které jsou pro tyto účely perfektní.
 

Podložka pro maximální pohodlí

Na Yin jógu a podobné jógové styly je vhodná měkčí, tlustší podložka. Není nutné, aby měla protiskluzovou vrstvu, protože většina pozic je prováděna v leže a je proto důležitější, aby byla pohodlná. Já na cvičení momentálně používám podložku Flexmat, která se na tyhle účely přesně hodí. Je vyrobená z neoprenu a má tloušťku 6mm, takže s ní můžete cvičit i venku nebo na studené podlaze a nebude vám zima, ani vás nebude nic tlačit 🙂

 

Kočka

Začneme protažením zad v pozici kočky. Dlaně a kolena máme na podložce, s nádechem záda vyhrbíme a s výdechem záda zase zakulatíme. Opakujeme alespoň pětkrát. Pozice kočky pomáhá proti bolesti zad, kterou trpí mnoho z nás kvůli dlouhému sezení u počítače/mobilu/v lavici ve škole. 
Díky tomu, že je pohyb synchronizovaný s dýcháním, pozice také uvolňuje mysl a zbavuje stresu.
 
 

Pozice dítěte

Jednou z nejznámějších odpočinkových pozic v józe, je pozice dítěte. Pro větší protažení natáhněte paže před sebe a dlaněmi zatlačte do podložky. Můžete ale paže nechat i podél těla – v pozicích jde především o to, abyste se cítili příjemně, proto volte variantu, která je vám nejpohodlnější. 
Pozice dítěte uvolňuje záda, zlepšuje trávení a zklidňuje mysl.
 

Holub

Holub je výbornou pozicí pro otevření a uvolnění kyčlí. Protahuje svaly nohou a hýždí, zlepšuje flexibilitu a. Začněte v polovičním tureckém sedu – pravou nohu před sebou pokrčte, levou nohu nechte nataženou dozadu. Dlaněmi se můžete opřít o podložku nebo můžete na podložku položit předloktí nebo celé paže. Záleží na možnostech vašeho vlastního těla. V pozici vydržte na několik nádechů a opakujte na opačnou nohu. Pokud vám připadá, že „padáte“ na jednu stranu, podložte si bok bločkem nebo srolovanou dekou, aby vám pomohl držet stabilitu a získali jste tak z pozice maximum.

Štěně

Jedna z mých nejoblíbenějších yin jógových pozic, je pozice štěněte. Začněte v pozici dítěte, pažemi sjeďte o něco víc dopředu a vystrčte zadek. Tahle pozice je opět výborná pro uvolnění zad – především horní části zad a ramen. Otevírá hrudník a zbavuje chronického ztuhnutí ramen a krku. 
 

Motýl

Sedněte si, pokrčte obě nohy a položte paty proti sobě. Rukama se chytněte za kotníky a s výdechem pokládejte hrudník na zem, kam nejdál dosáhnete. Pozice motýla skvěle protáhne vnitřní stranu stehen, kolena a boky. Pomáhá odstraňovat únavu nohou po dlouhém chození a stání. Je také vhodné tuto pozici cvičit při menstruaci.
 

Předklon v sedě

Poslední pozicí se třemi variantami je předklon v sedě. Při yin a restorativní józe byste při předklonu neměli příliš tlačit a snažit se tělo táhnout někam, kde to není příjemné. Předklon je většinou „kulatý“ a v podstatě byste se měli jen svěsit a nechat vlastní váhu, aby vás do pozice dostala.
Začněte v pozici v sedě s rozkročenýma nohama. Nadechněte se a s výdechem položte dlaně nebo předloktí před sebe na podložku. Vydržte na několik nádechů a výdechů a pokračujte předklonem na pravou a levou stranu.

Podložku zakoupíte na healthlife.cz

3 komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *