Tři mozky aneb proč při stresu přemýšlíme jako dinosauři

Tři mozky aneb proč při stresu přemýšlíme jako dinosauři

Přemýšlely jste někdy nad tím, proč v některých situacích jednáme rozumně a logicky… a někdy jsou naše reakce zkratkovité, přehnané a nesmyslné? Proč ve stresu přepínáme na autopilota a opakujeme staré vzorce chování – od výbuchů vzteku po útěky k návykovým látkám?

Odpověď leží v našem mozu – teda vlastně NAŠICH MOZCÍCH.

Tři mozky, které řídí náš život

Kdysi dávno, žili na této planetě dinosauři. Moc toho k životu nepotřebovali, a tak všechno jejich počínání řídil tzv. „plazí mozek“  (= prodloužená mícha /mozkový kmen) pomocí základních instinktů, nezbytných k přežití. Tato část mozku, stará cca 500 milionů let ovládala autonomní funkce těla (dýchání, tlukot srdce…), pudy (hlad, žízeň, sexuální pud…) a základní reflexy. 

Zhruba před 200 miliony let se tu objevili savci a v jejich mozku se vytvořila další, rozvinutější část. K pudům a touze přežít se tak přidaly EMOCE a jejich centrum – amygdala. Ta mimo jiné spouští dobře známou reakci na stres, tedy reakci uteč, zaútoč nebo zmrzni.

I když měl savčí mozek oproti tomu plazímu navrch, pořád mu něco chybělo. Nedokázal totiž uchopit minulost a budoucnost, dokázal existovat jen teď a tady (To je důvod, proč když odejdete z bytu a za 5 minut se vrátíte, váš pes vás vítá, jako byste byli pryč půl roku).  Navíc nepobíral, co je to logika a jeho reakce na hrozící nebezpečí byla pořád dost automatická, řízená touhou přežít.

No a pak přišli lidi. A ke dvěma mozkům přidali ještě třetí – lidský (neokortex). S ním přibyly složitější emoce, rozumové uvažování, logika, dlouhodobá paměť, plánování, analyzování, abstraktní myšlení a jazyk.

S touto výbavou lidé začali v průběhu historie tvořit města, kultury, náboženství, vztahy… a začali se víceméně právem považovat za nejinteligentnější bytosti.

Fór je ale v tom, že i když se v naší mozkovně rozvinulo mnoho nových, pokročilých funkcí, ty staré tam stále zůstaly. Nepoužíváme je vědomě, ale přesto (nebo možná právě proto) ovlivňují velkou část našeho života.

Nejčastěji na náš zvířecí mozek přepínáme v momentech ohrožení, kdy se začne ozývat náš základní pud – pud sebezáchovy.

Jakmile se objeví pocit nebezpečí (kterým může být divoké zvíře i blížící se deadline v práci), i plazí mozek ví, že se s ním potřebujeme co nejrychleji vypořádat. Není čas ztrácet čas a tak nám mozek nedá prostor dlouho přemýšlet a situaci dokonale analyzovat. Logiku a rozum raději úplně vypne, ve vzpomínkách vyštrachá první něčím podobnou myšlenku a zopakuje naučenou reakci.

A tak i my, nejinteligentnější bytosti na planetě, zůstaneme zamrzlí při zkoušení před tabulí, začneme utíkat, když na nás venku vycení zuby pes bez vodítka a pustíme se do slovního útoku, když se cítíme svým protivníkem jakkoliv ohroženi. 

Stres & práce s tělem

Protože je stres v prvé řadě tělesný děj a je při něm utlumená logika a rozum, je dobré pro jeho zmírnění zapojit fyzické tělo. Rozumové přesvědčování sama sebe, že „je všechno v pohodě“ totiž moc nezabírá. Mnohem efektivnější může být fyzicky se zastavit na místě, prohloubit a zpomalit svůj dech, vědomě povolit zatnuté svaly a zmírnit tak obrannou reakci na fyzické úrovni.

Až potom můžeme sami od sebe znovu očekávat jakoukoliv inteligentní, logickou, přiměřenou reakci. V opačném případě zůstaneme zaseklí v našem zvířecím způsobu uvažování.

DOBRÉ RÁNO S ADÉL

7denní program pro vnitřní stabilitu

V 7 ranních rituálech získáš praktické techniky pro zmírnění stresu, povzbuzení energie a naladění na sebe sama. Každý den tě čeká 10-20minutová ranní sestava, spojující intuitivní jógu, meditaci, terapeutické psaní a dechové a mindfulness techniky.

Program ti pomůže do tvých dní vnést vlnu lehkosti, klidu a vnitřní harmonie. Ať už se okolo tebe zrovna děje cokoliv.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *