OVERTHINKING: Jak přestat přemýšlet?

OVERTHINKING: Jak přestat přemýšlet?
Prosím tě .. hlavně zas moc nepřemýšlej, jo?“ 


Občas žiju ve své hlavě víc, než v reálném světě. Nápady a myšlenky neustále přichází a odchází a někdy je jich tolik najednou, že se do sebe pořádně zasukují a vzniká pěkný chaos. 

Podle průzkumů overthinkingem  trpí přes 70% mladých lidí do 35 let. Nadměrné přemýšlení často způsobuje, že se nám hůř usíná a přes den se nemůžeme soustředit na práci, učení nebo i běžnou konverzaci. Kromě toho se overthinking může dokonce podílet na rozvoji úzkostí a depresí.

Přemíra přemýšlení nás totiž často vede k tomu, že začínáme vytvářet tragické hypotetické scénáře, omílat si v hlavě scénky z minulosti a začínáme si vymýšlet problémy a komplikace tam, kde reálně nejsou. 

Jak na chvíli vypnout a tok myšlenek alespoň trochu zpomalit?

Najdi svoji FLOW

„Flow (z angl. „proudění“, „tok“), česky též proudění, proud nebo plynutí, je duševní stav, při kterém je osoba ponořena do určité činnosti tak, že nic jiného se jí nezdá důležité“  – definice z wikipedie

Miluju činnosti, ve kterých se dokážu úplně ztratit. Všechny otravné myšlenky jsou pryč, všechny starosti a zneklidňující pocity najednou zmizí. I čas přestává existovat. Není nic důležitějšího, než se „ponořit“ do téhle jediné aktivity a plně vědomě si ji užít.
 
Mým prvním tipem proti overthinkingu je najít si aktivitu, která ti pomůže na chvíli „vypnout“. Může to být cokoliv – sport, hudba, umění … Cokoliv, co na chvíli zastaví nekonečný tok tvých myšlenek.
 
Pokud jsi takovou činnost ještě neobjevila, zkus zapátrat ve vzpomínkách, co jsi rádi dělala jako malá. Jako děti se totiž spousty takových „flow aktivit“ vzdáváme jen proto, že začneme své výsledky poměřovat s ostatními a řídit se hodnocením druhých. 
 
Já osobně největší flow zažívám při psaní, józe, tanci, čtení nebo kreslení mandal. I když mám milion dalších koníčků, u máločeho dokážu tak snadno ztratit pojem o čase, jako když začnu psát, nebo kreslit mandaly s přednáškou, podcastem nebo oblíbeným seriálem v pozadí.

Skvělou flow aktivitou může být taky třeba…

  • běh
  • hraní ( počítačových/deskových) her
  • hraní na hudební nástroje
  • malování a jiné kreativní činnosti
  • turistika/procházky v přírodě
  • uklízení
  • vaření
  • zahradničení…

Založ si NÁPADOVNÍK

Ty nejlepší, nejkreativnější nápady občas přichází v tu nejnevhodnější chvíli – když se chystáte usnout, ráno hned po probuzení – nebo při filozofování ve sprše. Někdy nás můžou nadchnout natolik, že je do noci domýšlíme do posledních detailů, zvažujeme pro a proti, představujeme si různé možné scénáře … a nedopřejeme tak své mysli ani chvíli odpočinku. Nakonec se ráno probudíme a na žádné inovativní, revoluční nápady si ani nevzpomeneme. 
 
Kdykoliv tě nějaký takový nápad napadne a nemáš prostor se jím dál zabývat, je dobré mít možnost, někam si ho zaznamenat. Do mobilu, na papír, do deníčku … Pokud víš, že se ve tvé hlavě tyhle nápady rodí většinou, když se chystáš spát, připrav si k posteli deník, do kterého si svoje nápady zapíšeš.
 
Zapiš si všechno, co tě napadá, ať už to budou souvislé věty s jasnou myšlenkou nebo hekticky rozházená slova, která dohromady nedávají větší smysl. Když své myšlenky „hodíš na papír“, nebudeš se je muset ze všech sil snažit udržet ve své hlavě.

Nádech. Výdech.

Dechová cvičení pomáhají zklidnit tělo i mysl. Kdykoliv mám pocit, že jsem až moc „roztěkaná“, přemýšlím nad sto věcmi najednou a mám pocit, že se toho na mě valí tak trochu moc … pomáhá mi na chvíli se zastavit a zaměřit se na svůj dech. Pokud sedíš doma a máš na to prostor, zkus na chvíli i zavřít oči a vnímat jen svůj dech. I pokud ale zrovna běžíš po ulici a cítíš, že tvoje mysl potřebuje trochu zklidnit … zkus nádech i výdech vědomě o něco prodloužit a zpomalit.

Právě pro tyto SOS situace vznikla i sbírka Meditací do kapsy. Série obsahuje 11 řízených „dechových“ meditací, zaměřených na konkrétní nepříjemné emoce a myšlenkové stavy, které pomůže zklidnit a uvolnit pomocí snadných dechových technik.

V balíčku najdeš meditaci na nervozitu, zlost, depku, ale taky na přemíru starostí a overthinking jako takový. 

Meditace do kapsy v 5 minutách…

✅ uvolní tlak a napětí z tvého těla a ztiší rušivé myšlenky

předejdou tvým emočním výbuchům 

✅ pomůžou ti reagovat v klidu a s rozvahou 

zlepší tvou náladu, aniž by nepříjemné pocity zatlačovaly a ignorovaly

Zadupej si & zařvi si

S myšlenkou tzv. „aktivních meditací“ přišel indický guru Osho. Oshovy dynamické meditace počítají s tím, že moderní člověk je tak zahlcen svými myšlenkami a neustále se měnícím světem okolo sebe, že prostě nedokáže jen v klidu sedět v tureckém sedu jako buddhističtí mniši v Himaláji, ale potřebuje ze sebe nejdřív tenhle vnitřní neklid dostat určitou katarzí.

Dynamická meditace tak skládá s několika fází, během kterých nejprve plně uvolníte všechny své zadržované myšlenky a emoce a zklidníte tak své tělo i mysl. Při „katarzní“ fázi se pracuje s pohybem, zvukem, dechem. Konkrétněji řečeno – někdy se mluví, někdy křičí, někdy dupe, někdy se dynamicky dýchá, někdy se skáče…

Sama jsem na veřejnou lekci dynamické meditace vyrazila poprvé asi před 6 lety a byl to pro mě obrovský zážitek. Od té doby jsem vyzkoušela několik dalších druhů, absolvovala lektorský kurz (nejen) aktivních meditací a přesvědčila se, že jsou prostě boží. I když samotné klidné, tiché sezení má svoje kouzlo, pro zavařenou hlavu jsou aktivní meditace ideální volbou.

Zkrácenou verzi Oshovy meditace „No mind“ s mými instrukcemi si můžeš stáhnout níž.

Zpětná vazba k meditaci od klientky:

„Hledám slova, jak bych svůj stav popsala… cítím se zvláště ale zároveň úplně nejvíc příjemně, jako už hooodně dlouho ne. Takové ticho v hlavě jsem opravdu nikdy nezažila….ještě teď je v hlavě celkem ticho a uklizeno…

– Zuzka B.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *