Jak se naučit dýchat

Jak se naučit dýchat
Od okamžiku, kdy jsme se narodili, schopnost dýchání jsme měli v sobě. Nikdo nám nemusel vysvětlovat, jak na to. Prostě jsme to věděli. Jenže postupem času, stejně tak, jako se odnaučujeme radovat se z věcí kolem nás, přirozeně komunikovat a navazovat vztahy … ztrácíme i schopnost přirozeně dýchat. Buď tlačíme náš dech přes jeho hranici nebo naopak nejsme schopni využívat plnou kapacitu našich plic. Správným dýcháním můžeme zklidnit naše tělo i mysl, zbavit se stresu, únavy a bolesti hlavy 🙂
 
 
Jak se naučit dýchat

Poznámka pro začátek – rozhodně neříkám, abyste každou vteřinu svého dne řešili, jestli dýcháte správně. Jestli dýcháte moc rychle nebo moc pomalu, moc krátce nebo moc silně … Berte tento článek spíš jako inspiraci ke své jógové a meditační praxi, kde je na dech kladen větší důraz. Při pravidelném procvičování je možné se naučit takto dýchat úplně přirozeně, aniž bychom na to museli myslet 🙂

Přirozený rozsah

Když dýcháme „normálně“, většinou je náš dech docela krátký. Když nám někdo řekne „dýchej zhluboka“, představíme si pravidelnou prohlídku u doktora a nadechneme se rychle a prudce tak, že nás z toho skoro rozbolí hlava. Táhneme náš dech až kamsi za hranici a myslíme si, že je to tak správně, protože používáme celý rozsah našeho dechu. Přirozený rozsah poznáme tak, že se nadechneme a necháme dech dojít tam, kam přirozeně sám dosáhne. Jakmile ucítíte, že sami tlačíte a snažíte se s dechem dosáhnout ještě dál, už zbytečně vytváříte tlak v těle i mysli.

Zkuste si chvíli sednout, páteř držte vzpřímenou (pokud vám to z nějakého důvodu dělá problém, raději se opřete o židli nebo o zeď, abyste seděli opravdu rovně), ramena volně padající dolů a zbytek těla uvolněný. Zavřete oči. Nadechněte se, tak aby váš dech ani nebyl slyšet. Volně, lehce a pomaličku. Dech se v určitém bodě zastaví. Z toho bodu ho lze vůlí táhnout dál – což přesně nechceme. Místo toho chvíli dech zadržte a poté stejně pomalu a uvolněně vydechněte. Zopakujte několik nádechů tímto způsobem a poté zkuste pár nádechů způsobem, na který jsme zvyklí od lékaře. Dýchání s přirozeným rozsahem dechu je uvolňující, zklidňující – oproti druhému způsobu dýchání, které vytváří tlak.

Správné držení těla

Náš dech je ovlivněn také naším držením těla. Vyzkoušejte si další pokus – sedněte si shrbeně, se zakulacenými zády a rameny. Hlavu lehce skloňte dolů a zkuste se párkrát nadechnout. Dech bude lehce přiškrcený, kratší a bude se jím vytvářet tlak ve spáncích. Když si naopak sednete s rovnou páteří, otevřeným hrudníkem, rameny uvolněně padajícími dolů a narovnanou hlavou … dech se přirozeně prodlouží a bude uvolněnější.
Správnému držení těla bude určitě věnovaný některý z další článků 🙂

Dýchání do bránice

Když si představíte situaci, kdy jste ve stresu nebo se něčeho leknete a prudce se nadechnete – kam směřuje váš dech? Do hrudníku. Pokud dýcháme do hrudníku, náš přirozený dech je kratší a sevřenější. Bohužel tímto způsobem dýchá většina z nás po většinu času. Opět se tímto zvyšuje napětí v hlavě a mysli a je proto potřeba najít jiný způsob, jak zrelaxovat naše tělo. Přirozený dech směřuje do bránice, do břicha. Při nádechu se břicho zvedá a při výdechu bránice relaxuje, břicho klesá.
Lehněte si na záda, ruce si položte na břicho a snažte si nadechovat do místa cca dva prsty nad pupkem – v józe se tomuto centru říká hara. Vnímejte, jak se břicho při nádechu zvedá a při výdechu zase klesá …

1 komentář

Nebude dýchanie prispôsobené automaticky aj tomu koľko vzduchu reálne telo potrebuje? Samozrejme na účely ktoré spomínaš Ty, je to veľmi vhodné. A hlboký nádych v hektickom dni tiež nie je na zahodnie. Inak som ale zástancom nechať si telo dýchať ako chce 🙂
Na druhej strane ma veľmi zaujala pasáž s držaním tela. Musím vyskúšať, keďže mám na to ideálnu profesiu a záľuby 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *