fbpx

Jak přestat přemýšlet

Jak přestat přemýšlet
Úterý, půlnoc. Ležím v posteli, civím ve tmě do stropu a přemýšlím. O tom, co si udělám zítra na snídani, o tom, co musím v dalším týdnu zvládnout, o tom, jak dlouho bude současná krize pokračovat… a o tom, že by nebylo od věci, napsat článek o overthinkingu – aneb jak se naučit nepřemýšlet.

"Prosím tě .. hlavně zas moc nepřemýšlej, jo?" 

Občas žiju víc ve své hlavě, než v realitě. Přesto, když se mě někdo zeptá, na co myslím, nevím, co odpovědět. Je to prostě jeden velký myšlenkový chuchvalec.
 
Overthinkingem trpí údajně přes 70% mladých lidí do 35 let. Způsobuje, že v noci nemůžete dlouho usnout a přes den se nemůžete pořádně soustředit na práci, učení nebo i na běžnou konverzaci. Hlavou vám pořád dokola běhá spousta myšlenek, které často ani nedávají dohromady žádný smysl. 
 
Nehledě na to, že pokud o něčem přemýšlíte pořád dokola, je možné, že váš mozek začne vymýšlet různé komplikace, hledat všechny nedostatky a vymýšlet nejhorší možné scénáře této situace … a vás tak může popadat příšerná depka, i když se vám všechno relativně daří.

Jak na chvíli vypnout a tok myšlenek alespoň trochu zpomalit?

FLOW

“Flow (z angl. „proudění“, „tok“), česky též proudění, proud nebo plynutí, je duševní stav, při kterém je osoba ponořena do určité činnosti tak, že nic jiného se jí nezdá důležité” (definice wikipedie)
Zkuste zapátrat ve vzpomínkách, co jste rádi dělali jako malí. Jako děti se totiž spousty svých “flow aktivit” vzdáváme jen proto, že začneme své výsledky poměřovat s ostatními a řídit se hodnocením druhých. 
 
Najít svou flow znamená najít aktivitu, při které nemyslíme na nic jiného. Čas se zastaví a svět kolem nás přestává existovat. Nemusí jít o nic produktivního, náročného, nemusí to plodit žádný výsledek. Cílem je se jen na chvíli ztratit. Skvělou flow aktivitou tak může být třeba tanec, jóga, kreslení, nebo klidně hraní počítačových her…
 

NÁPADOVNÍK

Ty nejlepší, nejkreativnější nápady občas přichází v tu nejnevhodnější chvíli – když se chystáte usnout, ráno hned po probuzení – nebo při filozofování ve sprše. Někdy nás můžou nadchnout natolik, že je do noci domýšlíme do posledních detailů, zvažujeme pro a proti, představujeme si různé možné scénáře … a nedopřejeme tak své mysli ani chvíli odpočinku. Nakonec se ráno probudíme a na žádné inovativní, revoluční nápady si ani nevzpomeneme.

Kdykoliv vás nějaký takový nápad napadne a nemáte prostor se jím dál zabývat, je dobré mít možnost, někam si ho zaznamenat. Do mobilu, na papír, do deníčku … Zapište si všechno, co vás napadá, ať už to budou souvislé věty s jasnou myšlenkou nebo hekticky rozházená slova, která dohromady nedávají větší smysl. Když své myšlenky “hodíte na papír”, nebudete se je muset ze všech sil snažit udržet ve své hlavě.

NÁDECH. VÝDECH.

Pro zklidnění a uvolnění vyzkoušejte třeba tyto dvě techniky:

Krabicový dech

  • Nadechněte se na 4 doby
  • Na 4 doby dech zadržte
  • Vydechněte na 4 doby
  • Znovu zadržte na 4 doby

5-7-8 dýchání

  • Nadechněte se na 5 dob
  • Na 7 doby dech zadržte

Pokud chci mysl úplně vypnout a nemotat sem ani žádné počítání, ráda používám na mobilu aplikace Prana Breath, kterou si můžete zdarma stáhnout na Google Play. O tom, jak se znovu-naučit dýchat si můžete přečíst také v jednom ze starších článků na tomto blogu.

Úzkost, zlost, lenost, nervozita, nespavost …  

Série 5-minutových řízených meditací je vytvořená pro rychlou úlevu od nepříjemných emocí a náročných každodenních situací.

DYNAMICKÁ MEDITACE

S myšlenkou aktivních meditací přišel indický guru Osho. Oshovy dynamické meditace počítají s tím, že dnešní člověk není zvyklý sedět v tichu jako buddhističtí mniši v klášterech. Ví, že většina z nás je tak zahlcena informacemi a neustálými změnami moderního světa, že ze sebe nejdřív potřebuje tenhle vnitřní neklid dostat určitou katarzí.

Dynamická meditace tak skládá s několika fází, během kterých nejprve plně uvolníte všechny své zadržované myšlenky a emoce a skrze aktivitu zklidníte své tělo i mysl. 

Oshovy meditace doporučuji alespoň ze začátku provádět pod dohledem lektora – nikdy totiž nevíte, co se ve vás může během meditace otevřít. Pokud ale máte pocit, že by vám něco podobného dokázalo teď pomoct a nemáte zrovna možnost se zúčastnit žádné skupinové meditace, na youtube najdete aktivní meditace na podobném principu.

Tip na skvělou šamanskou meditaci:

 
Při meditaci se řiďte nejen provádějícím hlasem, ale hlavně vlastními pocity a potřebami. Pokud budete mít chuť během meditace jen sedět a poslouchat, je to na vás. Můžete ale klidně vstát a začít tancovat, skákat, dupat … nebo jakkoliv jinak napomoct “odšpuntování” svých myšlenek a emocí.

2 komentáře

Záleží na každém, co ho dokáže takhle "ztrhnout" 🙂 Pamatuju si, že když jsem kdysi hrála The Sims (jedna z mála her, která mě kdy bavila :D), úplně jsem zapomínala na čas a na jakékoliv jiné starosti. Není to asi nejproduktivnější způsob trávení času, ale pokud chceš prostě jen na chvíli vypnout, může to být podle mě fajn způsob 🙂

Napsat komentář: Unknown Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *