Jak na hormonální akné přírodní cestou (část 1)

Jak na hormonální akné přírodní cestou (část 1)

Akné je nejčastějším kožním onemocnění, kterým trpí miliony lidí po celém světě. Ve věkové skupině 12-24 let se s tímto problémem setká zhruba 85 % lidí. Objevit se může ale i v pozdějším životě vlivem mnoha faktorů. Akné je sice „jen“ kožní onemocnění, dokáže ale pořádně ovlivnit i naši psychiku, narušit sebevědomí a náš obraz sebe samých. Jednou z nejčastějších příčin akné je hormonální nerovnováha, která se podílí na nadměrné tvorbě kožního mazu a zvýšené zánětlivosti v těle. 

Nikdy mě nebavila biologie. Pamatuju si ale, že když jsme na gymplu začali brát hormony, na chvíli jsem se probudila. Látka byla docela zajímavá – hormony totiž ovlivňují mnohé důležité procesy v našem těle a jejich nerovnováha (nízká nebo naopak příliš vysoká hladina) může vést ke spoustě zdravotních problémů, které jsou nepříjemně vleklé a nedá se jich zbavit.

Každý (nejen zdravotní) problém má svého původce a tomu je potřeba se kouknout na zoubek, namísto tlumení symptomů.

Testosteron

Hlavním hormonem, na který třeba dát pozor v souvislosti s akné, je testosteron. Testosteron je hormon ze skupiny androgenů. Jde o mužský pohlavní hormon, který se přirozeně v malém množství vyskytuje i v ženském těle (cca 15 and 70 ng/dL, u mužů zhruba 280-1100 ng/dL). Jeho aktivita je výrazná především v pubertě, kdy se u kluků stará o růst pohlavních orgánů, ochlupení a nárůst svalové hmoty. V pubertě a poté v těhotenství zvýšenou aktivitu androgenů ale zažívají i ženy. Nízká hladina androgenů způsobuje nízké libido (menší chuť na sex), chronickou únavu a zvýšenou náchylnost k osteoporóze a zlomeninám.

Když je jich naopak příliš, způsobují u žen hlubší hlas, nepravidelnou menstruaci, malou velikost prsou, slábnutí vlasů, nadměrný růst chloupků na obličeji, na hrudníku a kolem bradavek, zhoršení PMS, výkyvy nálad a v neposlední řadě také akné. Testosteron mimo jiné stimuluje tvorbu kožního mazu, jehož zvýšená produkce je jedním z faktorů, které způsobují vznik akné.

Právě kvůli zvýšené produkci testosteronu mnoho lidí trpí akné právě v pubertě a poté se kůže začne zlepšovat. Hormonální nerovnováha ale může nastat i v dospělosti, přetrvat z puberty nebo vzniknout vlivem životního stylu, používání hormonální antikoncepce, ale také přirozeně během těhotenství, kojení a při menopauze.

Hormonální akné

Hormonální akné v pubertě se nejčastěji objevuje v oblasti „T-zóny“, tedy čela, nosu a brady. U dospělých je častější kolem čelisti a na dolní části tváří. Jeho projevy mohou být různé. Může se objevit v podobě černých teček (= komedony, které jsou na povrchu kůže otevřené) nebo bílých pupínků, které jsou uzavřené pod povrchem kůže. V horším případě se mohou pod kůži tvořit hnisavé cysty, které mohou být velmi citlivé a bolestivé na dotek.

Přírodní léčba

Hormonální nerovnováhu lze řešit léky i přírodní cestou. Sama mám s léčbou akné (bohužel) několikaleté zkušenosti a konečně mám pocit, že se stav mojí kůže dostal do výrazně lepšího bodu. Přesto bych ráda na začátek všech tipů upozornila, že léčba je opravdu hodně individuální a to co může fungovat u jednoho člověka, nemusí zabrat u jiného. Vím, jak zdlouhavé a naprosto zoufalé to někdy může být. Já sama mám dost velký odpor k lékům a nadbytečné chemii, ale naprosto chápu, že se někdo rozhodne pro „klasickou“ léčbu antibiotiky a prášky jako je roaccutane nebo aknenormin. Tyto léky sice mohou mít poměrně dost nežádoucích vedlejších účinků, ale u spousty lidí byly účinné a problémů s akné je zbavily.

Pokud se přesto rozhodnete raději pro přírodní, „alternativní“ cestu, zkuste se ideálně poradit s profíkem, který se tímto zabývá – ať už to bude naturopat, fytoterapeut nebo třeba praktik čínské medicíny, a tento článek berte spíš jako inspiraci pro drobné změny, do kterých se můžete vrhnout sami 🙂

Skladba stravy

Hladinu hormonů ovlivňuje z části skladba našeho jídelníčku.

Zvýšenou aktivitu androgenů způsobuje mimo jiné příliš velké množství nasycených tuků, které najdeme v živočišných tucích, kokosovém a palmovém oleji nebo čokoládě.

Problematické mohou být také mléčné výrobky. Kravské mléko je přirozeně určeno pro to, aby telata správně rostla a nabírala na váze. Obsahuje tak mnoho anabolických hormonů, mezi které patří právě testosteron, růstový hormon (GH) a inzulín.

Podle zastánců alkalické stravy může pomoci také omezení kyselinotvorných potravin, mezi které patří například právě mléčné výrobky, ale také většina druhů ořechů, arašídy, káva, alkohol, rýže, těstoviny, pečivo a umělá sladidla.

Hladinu testosteronu, DHT a DHEA (taktéž androgeny) může snížit také vyšší příjem vlákniny. Vlákninu najdeme v podstatě ve všech kategoriích rostlinné stravy – v ovoci, zelenině, luštěninách, oříšcích a semíncích nebo celozrnných obilovinách. Skvělou volbou je například avokádo, které navíc obsahuje beta-sitosterol, který kontroluje hladinu stresového hormonu kortizolu, quinoa, která díky komplexním sacharidům hlídá hladinu krevního cukru nebo třeba brokolice, která podporuje rovnováhu ženského hormonu estrogenu.

Do stravy zařaďte také omega 3 a 6 mastné kyseliny. Nejlepším rostlinným zdrojem omega trojek je lněné semínko a lněný olej, který můžete přidávat do salátů nebo hotových jídel (je vhodný pouze pro studenou kuchyni). Omega 6 najdete zase například ve slunečnicovém oleji.

 

Druhá část

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *